CERTYFIKATY











Świetlica

Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego

Popołudniowe zajęcia świetlicowe w szkole trwają codziennie do godz. 15.30

Zajęcia świetlicowe organizowane są systematycznie, w ciągu tygodnia, z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych uczniów, a także ich możliwości psychofizycznych. Nasi nauczyciele kładą nacisk przede wszystkim na zajęcia rozwijające zainteresowania oraz zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój psychofizyczny wychowanków. W związku z tym organizują zabawy dydaktyczne, ruchowe, umuzykalniające, gry umysłowe itp. Dzieci mają też okazję rozwijania swoich uzdolnień plastyczno – technicznych, wzbogacania wiedzy i umiejętności w dziedzinach, które je interesują. Na świetlicy uczniowie mają też możliwość odrabiania lekcji, nadrabiania zaległości, przygotowywania się do zajęć, wykonywania zadań dodatkowych. Jednak świetlica to głównie miejsce odpoczynku i relaksu, spotkań rówieśniczych, spędzania w mądry i aktywny sposób czasu wolnego. 


Wniosek o przyjęcie dziecka do świetlicy szkolnej znajduje się w strefie "Dla Rodzica" w zakładce "Dokumenty do pobrania"



Powakacyjne wspomnienia


            Na początku września spotkania na świetlicy pełne były jeszcze letniego słońca. Uczniowie wciąż wspominali swoje wakacyjne przygody, wojaże i zabawy. Wspomnienia te utrwalali prowadząc rozmowy, wykonując rysunki, kolorowanki, śpiewając piosenki i bawiąc się przy muzyce.

            Jednak, gdy powoli przeminął wakacyjny nastrój, dzieciom przypomniane zostały obowiązujące w szkole i poza nią zasady bezpieczeństwa. Wszyscy poznali więc regulamin świetlicy i regulamin placu zabaw. Chodzili na spacery, aby przypomnieć sobie zasady poruszania się po drogach, przechodzenia przez jezdnię. Na zajęciach wiadomości te utrwalali, wykonując znaki drogowe, bawiąc się w gry i zabawy dydaktyczne. Na podstawie tekstów literackich i inspirowanych nimi dyskusji przypominali sobie również zasady dobrych manier, które ułatwiają współżycie w dużej grupie rówieśniczej, ucząc bezkonfliktowego rozwiązywania problemów.

            Natomiast końcówka września upłynęła świetlicowym bywalcom na poszukiwaniach i rozpoznawaniu podczas zabaw na świeżym powietrzu, oglądaniu albumów pierwszych oznak jesieni. Uczniowie prowadzili zatem obserwacje najbliższego otoczenia szkoły, gromadzili materiał przyrodniczy. Przygotowywali się też do obchodów Dnia Chłopaka.
 

***

Powitanie Pani Jesieni


   Puk! Puk!

- Kto tam?

- To ja, Pani Jesień, która wam na świetlicę różne dary niesie.

            Wierszykami, piosenkami, jesiennymi obrazami i pracami z materiału przyrodniczego uczniowie witali w październiku kolorowego gościa – Panią Jesień. Na wystawce zagościły więc kasztanowe ludziki i zwierzątka, a na ścianach zawisły prace z kolorowych liści, po których biegały jeże, wiewiórki, na których stały kosze pełne owoców i warzyw.

            Uczniowie spacerując po parku, prócz obserwowania zmian w szacie roślinnej i prowadzenia rozmów na temat swoich spostrzeżeń,  uczyli się posługiwać kompasem oraz przypominali sobie, jak wyznaczać kierunki świata.

            Ponieważ październik to miesiąc, w którym święto mają pracownicy oświaty, dzieci poznały bliżej zawód nauczyciela. Wykonywały portrety swoich wychowawców, uczyły się formułowania życzeń, zapisując je na zrobionych przez siebie kartach okolicznościowych.

***


                                                                                  Jak odgonić listopadowe smutki?


            Listopad to jeden z najsmutniejszych miesięcy w roku: deszczowy, zimny, wietrzny. Ale nie na naszej świetlicy!!! Nasi uczniowie znaleźli różne sposoby , jak odgonić listopadowe smutki.

            Słuchając czytanych bajek podczas cyklu zajęć czytelniczych pod hasłem zaczarowane popołudnia z książką, dzieci wykonywały kolorowanki ulubionych postaci bajkowych, inscenizowały fragmenty utworów podczas zabaw dramowych.

            Poznawały też zasady dbałości o własne zdrowie w okresie sprzyjającym przeziębieniom, czyli późną jesienią. Dowiedziały się, jak się ubierać w niepogodę, jaką siłę dla dobrego samopoczucia mają witaminy zawarte w owocach i warzywach, które później lepiły z masy solnej. Poznawały także sposoby „zatrzymania” smaków lata i jesieni w przetworach – zapasach na zimę. Same też przygotowywały sobie ciepły posiłek – piekły tosty. Przy tej okazji utrwalały zasady kulturalnego spożywania posiłków.  

            Krótkie dni i ponura pogoda najczęściej nie zachęcały do spacerów i zabaw na podwórku. Dlatego organizowane były różne zabawy ruchowe na sali gimnastycznej i/lub przy muzyce. Uczniowie sami też byli pomysłodawcami wielu atrakcyjnych zabaw, które prowadzili w zgodzie, w atmosferze przyjaźni i wesołego współzawodnictwa. Nie było to dla nich trudne, ponieważ po cyklu zajęć na temat szkolnej przyjaźni wiedzieli jakie ma ona znaczenie dla każdego szkolnego rówieśnika. Wyraz temu dali przygotowując m.in. zabawy i wróżby andrzejkowe.

***


 

Idzie Grudzień po grudzie!


 

            W grudniu świetlicowi bywalcy mieli pełne ręce pracy. Przy okazji prowadzenia rozmów na temat tradycji mikołajkowych i bożonarodzeniowych, wzięli udział w konkursie plastycznym pt. „Mój prezent”, wykonywali ozdoby świąteczne, karty okolicznościowe, układali świąteczne życzenia. Wszystkie ich wytwory ozdobiły salę i wyeksponowane były na wystawce w holu szkoły.

Uczniowie rozwijali też swoje zdolności kulinarne, piekąc i ozdabiając pierniki, przygotowując słodki podwieczorek – wafle z różnymi rodzajami mas. Uczyli się estetycznego nakrywania do stołu. W chwilach wytchnienia oglądali świąteczne bajki i słuchali utworów literackich o tematyce bożonarodzeniowej.

Na grudniowych zajęciach świetlicowych nasza pedagog – p. Ewa Kryger poprowadziła także cykl zajęć o szkodliwości używek, tj. palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania narkotyków i dopalaczy.

***

Bez obawy!

Jesteśmy gotowi na zimowe zabawy


            Chociaż śniegu jak na lekarstwo, częściej go nie ma niż jest, nasi wychowankowie dobrze zostali przygotowani do zabaw zimowych, ponieważ w styczniu, tuż przed feriami, poznali zasady bezpiecznego ich organizowania. Dyskutowali na temat konsekwencji uprawiania sportów zimowych w miejscach niedozwolonych, rozważali różne sposoby mądrego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego na śniegu. W swobodnych rozmowach chwalili się też swoimi umiejętnościami jazdy na nartach, łyżwach i sankach. Przedstawiali to w pracach plastycznych. Poznali różne mniej znane dyscypliny sportów zimowych, wypowiadali się na temat swoich zainteresowań poszczególnymi dyscyplinami.

            Na zajęciach czytelniczych pani bibliotekarka – Beata Kamińska zapraszała uczniów do biblioteki. Opowiadała historię powstania książek, przekonywała, dlaczego warto je czytać, zachęcała do twórczego wykonywania mini-książeczek. Dzieci wzięły też udział w konkursie czytelniczym.

            Uczestnicy zajęć świetlicowych wnieśli swój wkład w WOŚP, której gminny finał miał miejsce w naszej szkole. Upiekli pyszne pierniki. Pamiętali także o swoich babciach i dziadkach. Z okazji ich święta rozmawiali o relacjach rodzinnych, sposobach spędzania czasu z członkami rodziny, sposobach pomocy ludziom starszym, w tym swoim babciom i dziadkom. Wykonywali karty okolicznościowe, układali życzenia.

***
 

 

O koleżeństwie i przyjaźni

     jeszcze raz słów kilka

            Luty kojarzy się z samymi fajnymi rzeczami: jest najkrótszym miesiącem w roku, więc szybciej mija zima i bliżej do wiosny; uczniowie udają się na ferie; w lutym jest wesołe święto – walentynki. Wprawdzie tegoroczne walentynki przypadły na ostatni dzień zimowego wypoczynku to stały się kolejną okazję do rozważań i dyskusji na temat koleżeństwa i przyjaźni. Dzieci próbowały zdefiniować prawdziwą przyjaźń. Wymieniały cechy prawdziwego przyjaciela, opowiadały o swoich najlepszych koleżankach i kolegach. Wiele czasu poświęcały na wspólne zabawy konstrukcyjne, tematyczne w kącikach zainteresowań, ruchowe, tworzenie prac plastycznych ilustrujących ulubione zajęcia w gronie rówieśników. Natomiast w bibliotece „poszukiwały przyjaźni” wśród zwierząt. Poznawały przy tym książki popularnonaukowe jako źródło informacji.

***

 W marcu jak w garncu

 

            Na marcowych zajęciach świetlicowych, w oczekiwaniu na wiosnę uczniowie najpierw  zastanawiali się nad przysłowiem – w marcu jak w garncu. Burza mózgów była ogromna, ale wniosek jeden: zawirowania pogodowe, tj. opady śniegu i deszczu, trochę słońca na osłodę, powiewy zimnego wiatru przy wtórze wesołych już ptasich treli.

Taki właśnie jest marzec – miesiąc, w którym świętują kobiety i dziewczynki. Z tej okazji dzieci wykonywały kartki okolicznościowe, układały życzenia, tworzyły kompozycje muzyczne na instrumentach perkusyjnych, które dedykowały żeńskiej społeczności. Poznawały też różne zawody wykonywane przez kobiety, m.in. zawód projektantki mody oraz fryzjerki. Słuchały bajek innych narodów, których bohaterkami były przede wszystkim panie.

            W dni pogody wszyscy wyruszali w plener w poszukiwaniu oznak przedwiośnia/wiosny w świecie roślin i zwierząt, w przydomowych ogródkach. Na świetlicowych ścianach zaroiło się od wiosennych kwiatów: przebiśniegów, krokusów, zawilców, pierwiosnków i innych symboli wiosennych, np. ptaków powracających z zimowisk. Prace wykonywane były przeróżnymi technikami, dlatego każdy mógł wykazać się uzdolnieniami artystycznymi, wyobraźnią oraz pomysłowością.

            W tym roku na marzec przypadły też święta wielkanocne. Dlatego uczniowie wypowiadali się na temat rodzinnych tradycji i zwyczajów Wielkiej Nocy, poznawali zwyczaje i tradycje innych regionów. Tworzyli dekoracje świąteczne, w których dominowały kolorowe jajka, wesołe króliczki, bukiety bazi, żonkili i tulipanów.

***         

 

GRAFIK ODWOZÓW DZIECI PO ZAJĘCIACH

Lp.

ODWÓZ

po 5 lekcji

po 6 lekcji

po 7 lekcji

po 8 lekcji

po św. popołudn.

1.

 

 PONIEDZIAŁEK




 

___

___

 

 

2.

 

 WTOREK


 


 

___


 

 

3.

 

 ŚRODA


 

____

 


 

___


 

4.

 

 CZWARTEK


 


 

___

 

___


 

5.

 

 PIĄTEK




 

___

___

 

6.

 

 

 

     
 

7.

 

 

 

       

8.

 

 

 

       

9.

 

 

--

 

     

10.

 

 

 

 



 

 

 Uwaga: Każdy nauczyciel kończący zajęcia świetlicowe jest jednocześnie opiekunem w autobusie szkolnym. 
Godziny oznaczają odjazd autobusu Biała, Chwałków oraz Tworzyjanów, Szczepanów, Gola - należy doliczyć ok.12min. do podanej godziny w tabeli. 

Procedury przyjmowania na świetlicę szkolną [zobacz]